LICZNIK ODWIEDZIN

NASZA SIEDZIBA

������ mapa


Szczeg�y lokalizacji

ďż˝

HYMN JANA PAW�A II

ďż˝ ďż˝ ďż˝ ďż˝

ďż˝

ZAPRASZAMY

PREZES STOWARZYSZENIA

Nasze logo



�AUDIENCJA



Bohater Szko�y - Jan Pawe� II w procesie dydaktyczno ? wychowawczym szk� papieskich

Tradycja nadawania honorowych imion dla r�nego rodzaju instytucji, plac�wek czy organizacji datuje si� od czas�w staro�ytno�ci kiedy to na cze�� w�adcy lub innej wybitnej osoby nadawano honorowe imi� oddzia�om wojskowym, instytucjom kultury np. bibliotekom czy uczelniom r�nego stopnia i kierunku. W ka�dym z tych przypadk�w chodzi�o o mi�dzy innymi zachowanie pami�ci o dawcy imienia, wdro�enie pewnych zasad moralno ? etycznych czy wyrobienie podobnych bohaterowi postaw. Z racji nadania� zaszczytnego �imienia tzw. bohatera czerpano przede wszystkim okre�lony wzorzec osobowy dla os�b zwi�zanych z dan� instytucj� �ycia spo�ecznego. W przypadku przyjmowania i nadawania honorowego imienia wyst�powa�y i wyst�puj� bardzo zbli�one formy, jak: powszechna akceptacja danej spo�eczno�ci dla takiej decyzji, uzyskanie zgody �bezpo�redniej osoby lub innych odpowiedzialnych za wizerunek, przyj�cie okre�lonej symboliki i ustalenie form tradycji oraz obrz�dowo�ci obowi�zuj�cej w tym temacie. W r�nych okresach historycznych obowi�zywa�y r�ne trendy dla nadawania tytu��w honorowych. Du�e znaczenie ma tutaj uwarunkowanie geopolityczne i poziom spo�eczny, np. syustem monarchistyczny a tak�e wyznaniowy czy ideologiczny. W Polsce na przestrzeni paruset lat nadawano m.in. instytucjom i mak cz�ciej �uczelniom pocz�tkowo imiona fundator�w i za�o�ycieli a z czasem imiona bohater�w danej epoki aby w ko�cu przyj�� zasad� uznawania takim zaszczytem osoby szczeg�lnie zas�u�one (wojskowi, pisarze, poeci, naukowcy czy osoby duchowne i pochodz�ce z wa�nych rod�w). Szczeg�lne znaczenie w zakresie nadawania imiona znanych postaci ma wsparcie planowanych i realizowanych �dzia�a� dydaktyczno ? wychowawczych w plac�wkach o�wiatowych kszta�c�cych m�ode pokolenia. Ka�dy bohater takiej plac�wki mia� i ma pom�c w realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego niezale�nie od podstawowych cel�w ich realizacji na szczeblu przedszkolnym, wczesnoszkolnym, szkolnym i dalszego kszta�cenia. W niekt�rych wypadkach wi�za�o si� to z nobilitacj� danej plac�wki czy instytucji. Przy odpowiednim zrozumieniu cel�w, zaanga�owaniu okre�lonej grupy os�b , np. nauczycieli czy wychowawc�w oraz �wsparciu �zewn�trznym, w przypadku plac�wek o�wiatowych przez rodziny rodzic�w, opiekun�w �dzieci istnieje mo�liwo�� w�a�ciwego kszta�towania postaw i umiej�tno�ci uczni oraz wychowank�w czy te� os�b dzia�aj�cych w ramach innych instytucji pozaszkolnych plac�wek. Bardzo dobrze je�eli bohaterem zostaje lub si� wybiera osob� mog�ca stanowi� wzorzec gwarantuj�cy realizacj� szeregu element�w poznawczych, dydaktycznych i wychowawczych. Wtedy �atwo jest opracowa� cykl dzia�a� dydaktyczno wychowawczych i umiej�tnie je realizowa� w ca�ym procesie kszta�cenia czy wychowania.] Niestety zdarza�y si� sytuacj� gdy koniunkturalnie lub politycznie, a tak�e i bez dog��bnego przemy�lenia �przyjmowano jako dawc� imienia instytucj�, organizacj� czy osob�, a tak�e i czasem fikcyjn� lub literack�� posta� �kt�ra wykaza�a si� czym�? znacz�cym ?w bardzo w�skim zakresie, np. jednostki wojskowe czy sprawcy bohaterskich jednorazowych czyn�w postaci z bajek� czy fantastyki literackiej. Wyb�r na Papie�a Ks. Kardyna�a �z Polski, jak dot�d jedynego w historii chrze�cija�stwa Polaka sta�a si� przyczynkiem aby Jego imieniem nazwa� szereg instytucji, organizacji, stowarzysze�, inicjatyw spo�ecznych, a przede wszystkim sporej grupy plac�wek o�wiatowo- wychowawczych g��wnie powstaj�cych w l. 90-tych �szk� na szczeblu gimnazj�w. Gdyby nie fakt, �e pontyfikat Jana Paw�a II trwa� ponad 26 lat i sta� si� niebywa�ym wydarzeniem w historii Polski, Europy i �wiata, imi� Jana Paw�a II odegra�oby podobne znaczenie przy jego wykorzystaniu jak w wcze�niejszych przypadkach honorowania tytu�em plac�wek, instytucji czy szk�. Wieloletni, niekonwencjonalny �pontyfikat i fenomenalny dorobek oraz Jego znaczenie w skali og�lno�wiatowej osi�gni�cia da�y i daj� nieprawdopodobn� ilo�� materia�u do zorganizowanych dzia�a� np. w procesie dydaktyczno- wychowawczym plac�wek o�wiatowych. Niebywa�y wzorzec osobowy Jana Paw�a �II daje mo�liwo�� wdra�ania i realizacji praktycznie nieograniczonej ilo�ci wszechstronnych dzia�a� ze strony odpowiedzialnych za kszta�cenie� i wychowanie danego pokolenia. �
ďż˝
�Cele.

�G��wnym celem przyj�cia imienia Jana Paw�a II ( ks. Karola Wojty�y, Karola Wojty�y ? Jana Paw�a II, Papie�a Jana Paw�a II, Ojca �wi�tego Jana Paw�a II) by�o i �jest przyswojenie przez dzieci i m�odzie� wielko�ci trzeciego w historii papiestwa �pontyfikatu Wielkiego Papie�a, poznanie jego �yciorysu, osobowo�ci, a przede wszystkim wyj�tkowych cech jako �bohatera do godnego na�ladowania cz�owieka. W odpowiednich przedzia�ach wiekowych ten bohater jest godnym podziwu koleg� (Lolek) nast�pnie ambitnym m�odzie�cem (mi�o�nik teatru), kolejno serdecznym przyjacielem a wreszcie wzorcowym ksi�dzem. Jego aktywno�� spo�eczna postawa kole�e�ska, mi�o�� do ludzi i wyj�tkowa ciekawo�� �ycia s� zbie�ne z celami praktycznie ka�dego bez wyj�tku cz�owieka. Generalnym celem staje si� wi�c wykszta�cenie u m�odych ludzi je�eli nie podobnych to bardzo zbli�onych cech sk�adaj�cych si� na ca�y �yciorys bohatera szko�y. Istotnym celem jest te� wyrobienie swoistej dumy i satysfakcji, �e jest si� uczniem czy wychowankiem instytucji papieskiej b�d� te� okre�lonej innej spo�eczno�ci �Szko�a o ile ma charakter �wiecki ma wyra�nie akcentowa� walory �wieckich zachowa� Karola Wojty�y a w przypadku plac�wek katolickich dochodzi tutaj element wyr�nienia Jego warto�ci pos�ugi kap�a�skiej.
ďż˝
�Symbolika

�Tym co wyr�nia i powinno wyr�nia� plac�wki czy instytucje �nosz�ce imi� Jana Paw�a II to jest opr�cz nazwy okre�lona symbolika, kt�ra wyr�nia je spo�r�d wielu �innych i trwale koduje si� w pami�ci wielu os�b a w tym uczni�w i wychowank�w. Ka�da bez wyj�tku plac�wka nosz�ca imi� Jana Paw�a II �powinna pos�ugiwa� si� charakterystycznym logo w kt�rym zazwyczaj wyst�puj� : wizerunek papie�a, Jego herb, ksi��ka, g�sie pi�ro i ka�amarz w przypadku szko�y. Mo�na by posili� si� o to aby tylko jeden element z logo funkcjonowa� w skali ca�ego kraju dla szk� papieskich tj. wpisanie logo w charakterystyczn� tarcz� szkoln�. Wszystkie szko�y i instytucje papieskie powinny d��y� do wyr�nienia si� w formie �realizacji wy��cznie �dla siebie charakterystycznych swoich plakietek, legitymacji, identyfikator�w czy samoprzylepnych nalepek. Przy braku tzw. mundurk�w szkolnych przynajmniej w najm�odszych klasach z powodzeniem mo�na by stosowa� np. chustki w r�nych kolorach dla r�nych klas z wspomnianym logo. Sporo szk� w Polsce posiada w�asny hymn, kt�ry nie powinien przyjmowa� charakteru patetycznego lecz w swej melodyce i rytmice winien sprawia� wykonuj�cym du�� rado�� i przyjemno��. W sytuacji gdy plac�wka posiada sale przedmiotowe� ka�da z nich powinna wyr�nia� si� poprzez elementy papieskiej dekoracji,. O ile natomiast plac�wk� sta� i ma mo�liwo�ci na ustanowienie tzw. Izby Pami�ci czy Izby Patrona� to miejsce winno by� miejscem permanentnej obecno�ci a nawet lekcji np. religii. Nie mo�na w tym miejscu� zapomnie� o stronie internetowej plac�wki w kt�rej wed�ug mnie nale�y te� przyj�� jednakow� metodologie ukszta�towania� strony w formie tzw. sta�ych segment�w ,aby czytelnie i bez problemu w skali ca�ego kraju i np. rodziny szk� papieskich lub tym podobnych instytucji� pozyskiwa� wiedz� o plac�wce i jej bohaterze. Nie mo�an zapomina� te� o w miar� zbli�onej kolorystyce zwi�zanej z ko�cio�em i Watykanem� tj. barwach: ��ty, bia�y, jasnoniebieski. Podobnie w ca�ym kraju taki winien by� uk�ad strony: ��
�1 .Banner g��wny: logo , wizerunek oraz czytelna nazwa plac�wki i dane teleadresowe
�2 .Lewy pasek: O nas:� historiografia plac�wki -� Bohater szko�y - poni�ej wszystko o plac�wce
�3. Prawy pasek: Aktualno�ci i wydarzenia
ďż˝
Dzia�alno�� i aktywno�� uczniowska, konkursy, �ycie klas Linki do wa�nych/przyjaznych stron. Nie wiem na ile to jest realne i mo�liwe, ale uwa�am, �e to� istniej�ce w danej miejscowo�ci plac�wki papieskie winny realizowa� w stronach samorz�dowych pod strony wydarze� papieskich.

�Obrz�dowo��

�Obrz�dowo�� jest szczeg�lnym elementem sta�ego kalendarza funkcjonowania danej plac�wki i ma bodaj�e najwa�niejszy element integracyjny dan� spo�eczno��.� Elementy obrz�dowo�ci pozwalaj� m.in. uczniom i wychowankom nie tylko zg��bia� wiedz� o bohaterze plac�wki, ale wykaza� si� ju� uzyskan� wiedz� i podkre�li� swoj� odr�bno�� wobec tych, kt�re nie maj� bohatera albo jest nim kto� inny. Pierwszym elementem obrz�dowo�ci szko�y papieskiej jest bez w�tpienia ?pasowanie - przyrzecznie? na ucznia kiedy to w specyficznym klimacie, np. przed tablic� pami�tkow�, przy sztandarze szko�y, obok portretu b�. JP II itp. uczniowie wypowiadaj� s�owa specjalnie u�o�onej! roty przysi�gi o tym, �e b�d� si� uczy� i zachowywa� co najmniej tak jak bohater ich plac�wki. Kolejnym elementem obrz�dowo�ci� jest udzia� w obchodach sta�ych rocznic jak: data wyboru na papie�a ( 16.X.) i ustalony w okolicach tej daty dzie� papieski ( ka�da niedziela poprzedzaj�c a dzie� wyboru), kolejna rocznica �mierci bohatera plac�wki ( 2.IV.), data urodzin Karola Wojty�y ( 18.V.) i data uroczystego nadania plac�wce imienia. Do tego kalendarza dochodz� rocznice innych wydarze� zwi�zanych z pontyfikatem JP II oraz wprowadzonych do kalendarza dzia�a� dydaktyczno-wychowawczych znacz�cych inicjatyw papieskich (np. �wiatowy Dzie� Chorych, �wiatowy Dzie� M�odzie�y, Dzie� Modlitwy o Pok�j itp. ). Do element�w obrz�dowo�ci szkolnej nale�y i mo�na zaliczy� ?Kodeks ucznia szko�y papieskiej?, tytu� ?Honorowy Ucze� Szko�y Papieskiej? dla przyjaci� i os�b zas�u�onych� danej� plac�wki, ?Puchar Lolka? ? z tytu�u uznania osi�gni�� sportowych, tytu� ?Odkrywcy �lad�w papieskich? ? w uznaniu za udzia� w inicjatywach turystycznych, krajoznawczych, tytu� ?Znawcy historii papie�a?, przechodni ?Puchar Wzorowej Klasy Papieskiej? itp. We wszystkich tych przypadkach na plac�wce ci��y konieczno�� opracowania okre�lonych regulamin�w i kryteria przyznawania wyr�nie�. Nie wyobra�am sobie aby w plac�wce nadawane wyr�nienia, dyplomy, pami�tkowe medale i inne� pami�tki nie zawiera�y symboliki� papieskiej. Nie ulega w�tpliwo�ci, �e wszelkie dzia�ania w zakresie obrz�dowo�ci inspiruj� do tworzenia w�asnych i cz�sto osobistych element�w upami�tniania pontyfikatu JP II. Te powstaj�ce w trakcie procesu dydaktyczno - wychowawczego i poznawczego, jak te� istniej�ce i zebrane pami�tki zwi�zane z bohaterem szko�y mog� si� sta� i powinny! elementem� tworzenia lansowanych przeze mnie w ca�ym kraju tzw. Papieskich Tek Rodzinnych. W Papieskich Tekach Rodzinnych, dzieci i m�odzie� oraz cz�onkowie ich rodzin i najbli�si powinni gromadzi� w ka�dym� domu dla przysz�ych pokole� wszystko to co zwi�zane jest� z osob� Jana Paw�a II i utrwalaniem pami�ci o Nim. Wspania�� okazj� do prezentacji tych zbior�w mog� by� prezentacje realizowane w ramach tzw. ?Dnia kolekcjonera pa pali�w ?, np. w pierwszym dniu wiosny b�d� te� przy okazji innych uroczysto�ci og�noszkolnych. Dla os�b z zewn�trz jest to doskona�a okazja promocji wiedzy wychowank�w� o bohaterze plac�wki i podstawa oceny realizacji tego tematu.
ďż˝
�Program i jego elementy

Bardzo istotne jest w plac�wce, kt�ra nosi imi� zwi�zane z Janem Paw�em II solidne, dok�adne i realne stworzenie podstaw do przekazania wiedzy o bohaterze szko�y w procesie dydaktycznym. Aby w�a�ciwie, rzetelnie, przyst�pnie i interesuj�co przekaza� wiedz� o bohaterze szko�y �konieczne jest by wszystkie osoby zwi�zane z instytucj�, nauczyciele i wychowawcy sami postarali si� pozna� i zg��bi� �yciorys oraz osobowo�� bohatera , a przede wszystkim przyj�li Go jako osob� blisk�, kt�ra b�dzie ich wspiera� i pomaga� im w procesie� realizacji wszelkich ch dzia�a�. Trzeba po prostu nie tylko doceni�, zrozumie�, zaakceptowa� stan zastany ale po prostu Go pokocha� tak jak ?On wszystkich ludzi mi�owa�?. Tylko zwi�zek uczuciowy i emocjonalny mo�e pom�c w radosnym i ciekawych realizowaniu programu szko�y. Praktycznie w ka�dym przedmiocie nauczania i segmencie wychowania oraz poznawania �mo�na wykorzystywa� i podpiera� si� osob� papie�a wykazuj�c Jego uniwersalno�� powoduj�c zarazem przyjmowanie przez dzieci, m�odzie� i inne osoby �wiedzy nie jako przymusu lecz jako interesuj�cego elementu do w�asnego �ycia. Uniwersalizm tej postaci powoduje, �e bez specjalnych nak�ad�w si� i �rodk�w mo�na korzysta� z wielkiej m�dro�ci papie�a, Jego filozofii �czy innych wzorc�w. W j�zyku polskim bohatera mo�emy kojarzy� z Jego pi�knym s�ownictwem, fascynacj� wielkimi poetami (Norwid, S�owacki, Mickiewicz itd.), umiej�tno�ciami teatralnymi ( od Fredry od Szekspira), wspania�ym poetyckim pi�rem ( cykle wierszy, sztuki teatralne) itp. W geografii bohater szko�y jest jako pielgrzym wielkim podr�nikiem i odkrywc� pa�stw i pa�stewek na wszystkich kontynentach. O ile plac�wka ma specjalny gabinet to w�a�nie w nim na �cianie winna kr�lowa� mapa podr�y papieskich po �wiecie a jedna z pomocy dydaktycznych winna by� gra planszowa - ?Podr�e apostolskie JP II?. W muzyce jest On rado�nie �piewaj�cym i lubi�cym muzyk� cz�owiekiem , kt�remu kompozytorzy z ca�ego �wiata po�wi�cili niezliczon� ilo�� utwor�w. Przy pomocy Internetu uczniowie s� w stanie ustali� tak kompozytor�w jak i utwory kt�re Mu dedykowali. W matematyce Jan Pawe� II mo�e by� elementem obliczania przez dzieci i m�odzie�� pokonywanych przez niego w czasie 105 pielgrzymek po ca�ym �wiecie odleg�o�ci r�nymi �rodkami lokomocji. W historii Jan Pawe� II mo�e by� zach�t� do zg��biania wiedzy o ponad dwu tysi�c-letniej historii chrze�cija�stwa a w tym Jego pozycji w ponad tysi�c-letniej historii Polski. Wychowywany w t�y�nie fizycznej i umi�owaniu dla sportu Karol Wojty�a-Jan Pawe� II mo�e by� doskona�ym wzorcem na lekcjach wychowania fizycznego .Jego zami�owanie do pi�ki no�nej mo�e by� zach�t� do organizacji cyklicznych zawod�w pi�karskich o ?Puchar Lolka?, a umi�owanie do w�dr�wek ? organizacji ?Bieg�w papieskich?, czy sp�yw�w kajakowych. W ramach zaj�� poza lekcyjnych i innych dodatkowych rekreacyjnych �dla szko�y papieskiej doskona�� zach�t� w�dr�wek dzieci i m�odzie�y �powinny by� w�dr�wki po tzw. Szlakach Papieskich?. Bez w�tpienia ka�dy dalszy wyjazd zbiorowy powinien by� powi�zany z poszukiwaniem w kraju i poza granicami �lad�w upami�tniania pontyfikatu JP II. Dzi�ki papie�owi plac�wka mo�e ?wy�apa�? bardziej lub mniej uzdolnione jednostki w zakresie malarstwa, recytacji, �piewu i innych uzdolnie�, kt�re w p�niejszym czasie wychowanek b�dzie m�g� rozwija� w swoim dojrza�ym �yciu. Plac�wka o�wiatowa czy wychowawcza� mo�e i powinna d��y� do poszukiwania mo�liwo�ci ustanawiania i realizacji tzw. stypendi�w papieskich dla uzdolnionych dzieci i m�odzie�y. W zakresie elementu wychowawczego nauczyciele i wychowawcy z tytu�u nazwy plac�wki �w�a�nie takim cz�owiekiem ? bohaterem szko�y maja w r�ku fantastyczn� i bogat� galeri� rzadko spotykanych w jednej postaci samych dobrych cech! Do nich zaliczy� mo�na: spokojny charakter Karola Wojty�y, grzeczno�� i pos�usze�stwo, pilno�� i sumienno�� w nauce, kole�e�sko�� i przyjacielsko��, absolutn� uczciwo��, g��bok� wiar� i odpowiedzialno��, pracowito��, wsp�czucie i zrozumienie, szacunek dla innych os�b a tak�e solidarno��, patriotyzm �i d��enie do m�dro�ci. Ka�dy wychowawca i nauczyciel w szkole papieskiej ma wspania�y argument przy rozwi�zywaniu� ewentualnych problem�w wychowawczych z rosn�c� czy dojrzewaj�c� m�odzie�� przy powo�ywaniu si� na wy�ej wymienione warto�ci papie�a bior�c pod uwag� zakodowan� w ka�dym cz�owieku ambicj� do tego by by� lepszym, m�drzejszym, zaradniejszym itp. Nie nale�y jednak�e nadu�ywa� tych walor�w tak aby nie zdeprecjonowa� postaci bohatera bowiem by� On mimo wszystko ponadprzeci�tny!.
Reasumuj�c uznanie i przyj�cie jako bohatera �dla szko�y czy innego rodzaju plac�wki tak znamienitej osoby ma tylko i wy��cznie zalety oraz walory. Tego faktu nie mo�na traktowa� pobie�nie, byle jak i bez cho�by najmniejszego zaanga�owania, �wiadomo�ci, odpowiedzialno�ci a cz�sto i po�wi�cenia!

�Ten cz�owiek da� nam zbyt wiele, aby to zmarnowa� i zaprzepa�ci�.

�Je�eli chcemy z duma i satysfakcj� po latach spojrze� na efekty swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej to musimy w�a�nie Jemu podzi�kowa� za to co nam da� od siebie� w dziele wype�niania woli Bo�ej ? ukszta�towania stworzonych na Jego obraz i podobie�stwo dzieci.
ďż˝
� � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � �� Opr. mgr Ryszard Zawadowski
ďż˝
�����������������������������������

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych